czwartek, 13 sierpnia 2015

Noc Perseidów

Dziś w nocy co wytrwalsi a także przypadkowi widzowie mogli obejrzeć roje Perseidów. A cóż to za owady ptactwo, czy też inne ustrojstwo?
Perseidy to cząsteczki materii, drobiny, gwiezdny pył pochodzący z komety 109P/Swift-Tuttle. Znajduje się ona lub znajdowała - nie dotarłam do tej wiadomości - gdzieś w gwiazdozbiorze Perseusza, stąd nazwa. Podobno spadało 100 gwiazd na godzinę...  A ja nie zobaczyłam ani jednej! Naszykowałam sobie dłuuugą listę życzeń, bo przecież spadające gwiazdy spełniają życzenia...


Podejrzewam, że limit spełnionych  wykorzystałam z zapasem!
W zamierzchłych czasach siadałam na tarasie lub na balkonie i patrzyłam w niebo do rana! Nie umknęła mi żadna gwiazdka, każde z życzeń znalazło swoją opiekunkę!
Tym razem zauważyłam jakiś ruch na niebie, ale gwiazda była szybsza niż mój wzrok. Cóż, się mówi starość nie radość! W tym czasie mój syn wypatrzył kilka obiektów... Ale on nawet dla żartów nie zachowa tradycji, tej z życzeniami. To racjonalista! Współczuję jego dziewczynie (jak ją będzie miał), nie ma chyba co marzyć o romantycznych randkach...
Wspomnę jeszcze, ze raz w życiu widziałam najprawdziwszą kometę, taką  jasną i z iskrzącym, płomiennym warkoczem. może to jakiś większy odłamek kosmiczny albo resztki jakiegoś satelity szpiegowskiego czy tez rakiety... Zamierzchłe czasy, kiedy panowała ,,zimna wojna", więc mogło to być nie wiadomo co a i tak nikt o tym głośno nie powiedział. Dla mnie to zawsze pozostanie najpiękniejsza kometa, jaką widziałam!
Jeśli chodzi o roje meteorytów, to jest ich bardzo dużo. Na naszym nieboskłonie dobrze widoczne są też listopadowe Leonidy. Niestety jak dla mnie noce już za zimne, zachmurzenie dość częste... A poza tym obowiązki za dnia...
Chorobcia, rodzina jednak skutecznie wybija z głowy romantyczne uniesienia!

ps.Kometa o której pisałam istnieje, ma się dobrze i za jakieś tysiące lat może się znaleźć na orbicie Ziemi!

4 komentarze:

  1. ja widziałam te Perseidy. Dużo ich leciało!

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj Gosieńko...Gwiazdeczko Ty moja ;-))

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy komuś z was się spełniło takie życzenie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się spełniło, ale takie sprzed wielu lat. :-)

      Usuń