środa, 10 czerwca 2015

Bez bzu ani rusz!

Znalazłam przepiękne, koronkowe kwiatuszki, biało - perłowe, zebrane w baldachy. Są to kwiatostany pewnego krzewu. Pachną bardzo intensywnie, dla niektórych zbyt mocno i z tego powodu niewiele osób im się przygląda...
Roślina ta, zwłaszcza jej kwiatostany i jagody ma właściwości lecznicze, stąd często wykorzystuje się je w medycynie naturalnej.Syropy, nalewki wzmacniają organizm, odkwaszają, działają wykrztuśnie, napotnie... Długo by wymieniać. Jeśli zainteresuje Was temat, znajdziecie szczegóły bez trudu!
Czy ktoś już wie, o czym piszę? Tą cudowną rośliną jest czarny bez. Kiedyś już pisałam o jego niespotykanych właściwościach. Filmik nawet zamieściłam...
O tej porze roku mam dostęp do kwiatów z ekologicznej uprawy więc narwałam ile się dało i produkuję.
Całkiem przy okazji obejrzałam kwiatki z bliska. Dotąd podziwiałam z oddali, bo krzewy rosnące u teściowej są jak wielkie krzaczyska, w trudno dostępnym miejscu. Kwiaty są tak delikatne, koronkowo misterne, że nigdy bym nie zgadła skąd pochodzą.
Tak wyglądają w WIELKIM powiększeniu - foto z internetu:




SYROP Z KWIATÓW CZARNEGO BZU


Składniki

30 kwiatów czarnego bzu ( baldachimów)
4 dkg kwasku cytrynowego
2 kg cukru








Etapy przygotowania

1. Kwiaty obrać z łodyg, zalać 1 litrem wrzącej wody, dodać kwasek i odstawić na 2 dni

2. Po 48 godzinach przelać przez sito, dodać cukier i zagotować, pod koniec zebrać wytwarzającą się piane. Klarowny syrop przelać do słoików i zakręcić. Pasteryzować ok 5-10 min.

Przepis jeden z najprostszych - znalazłam na: Bistro24.Pl
Syrop gotowy do spożycia! Szybko i łatwo, a jak smacznie! Jest gęsty, słodziutki i przecudnie pachnie! Oj, nie doczeka on jesiennej szarugi! Chyba trzeba będzie jechać o nową porcję kwiatuszków na syropek!

5 komentarzy:

  1. Nie wiedziałam że takie cudeńka można zrobić ze zwykłego "krzewu"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś słyszałam o nalewkach i konfiturach z owoców tego ,,śmierdziucha", jak go nazywa moja teściowa. Parę dni temu okazało się, ze kwiaty też maja właściwości lecznicze! Znalazłam też świeży surowiec, więc czemu nie spróbować!
      Dodam, ze syrop przepięknie pachnie a kwiaty można smażyć w cieście, podobno pyszne.

      Usuń
  2. Sok pachnie ładniej niż kwiatki. Sok z owoców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Za rok służę bzem bo jak widać się marnuje!

    OdpowiedzUsuń
  4. Do Andzi: W miarę możliwości nie płukać, żeby zachować jak najwięcej pyłku kwiatowego!

    OdpowiedzUsuń